Suomalaiset näyttivät, että rajat eivät ole meitä varten.
Katso case-video
Syöpä koskettaa valitettavasti jokaista suomalaista jollain tavalla, ja joka kolmas meistä sairastuu elämänsä aikana syöpään. Tätä vastaan voidaan taistella vain syöpätutkimuksella, jonka valtiollista rahoitusta on karsittu 75% viime vuosien aikana.
Syöpäsäätiö on merkittävin yksityinen syöpätutkimuksen tukija Suomessa ja sen Roosa nauha -keräys Suomen suurin ja tunnetuin varainhankintakampanja, jolla kerätään varoja syöpien tutkimukseen. Jotta Roosa nauha -kampanja onnistuisi tavoitteissaan, sen täytyy vuodesta toiseen uudistua ja löytää uusia kulmia koskettaa ja innostaa ihmisiä sekä yrityksiä lahjoittamaan.
Varainhankinnassa on olennaista toivo sekä yhteisöllisyys eli kampanjakonseptin tulee olla sellainen, joka luo yleisölle molempia. Syöpäsäätiö halusi 2021 Roosa nauhassa yllättää ja rikkoa rajoja – eli laajentaa kampanjaa myös uusille osa-alueille. Roosa nauha 2021 kampanjan teema rajattomuus vastasi monimerkityksellisyydellään tähän onnistuneesti. Nauhan suunnittelija Eva Wahlströmin elämässä rajojen rikkominen on aina ollut läsnä ja Evan rakastetussa nauhassa rajattomuus näyttäytyi kesyttämättömänä siveltimen vetona.
Rajattomuus liitti syöpätutkimuksen saumattomasti teeman alle, sillä ihmishenkiä pelastetaan vain rajoja rikkovalla tutkimuksella. Syövän kanssa kosketuksiin joutuneille teema edusti rajatonta rakkautta läheisiään kohtaan, rajatonta ikävää jo mennyttä kohtaan sekä rajatonta tukea syöpää sairastaville. Rajattomuuden myötä mukaan tuli uusi ulottuvuus; ensimmäinen ulostulo ideasta laajentaa Roosa nauha -kampanjaa uusilla aisteilla koettavaksi. “Miltä roosa väri maistuu?” tehtävänään huippukokit toteuttivat huikeita Roosa nauha annoksia ja keräykseen pystyi ensi kertaa osallistumaan myös herkuttelemalla ravintoloissa.
2021 Roosa nauhaa kannettiin ylistyksenä elämälle ja rajoja rikkovalle syöpätutkimukselle. Rajattomuuden tarinaa kerrottiin Viivi Huuskan ohjaamassa kampanjafilmissä, videoissa mm. syöpäpotilaan ja syöpätutkijan kohtaamisesta ja 2021 Roosa nauhan synnystä, Some-sisällöissä sekä kampanjan ulko-, printti- ja muussa mainonnassa. Tärkeä osa kampanjaa olivat myös yritysyhteistyöt; nauhan myyntipaikat sekä lukuisat kumppanien kampanjatuotteet. Uutena tapana osallistua keräykseen startattiin ravintolayhteistyö, jonka puitteissa huippukokkien ravintola-annoksista lahjoitettiin osa Roosa nauha -keräykseen.
Mm. Palacen Eero Vottosen ja Olon Pekka Terävän kaltaiset huippukokit lähtivät tutkimaan miltä roosa väri maistuu ja millaisia kulinaristisia elämyksiä sen puitteissa voisi luoda. Rajattomuus -teema oli luonnollisesti läsnä myös annoksissa sillä ajatus oli, että kokit saivat roosan värin inspiroimina toteuttaa näkemyksensä vailla rajoja ja rajoituksia. Annokset kiinnostivat myös mediaa ja niitä oli tarjolla helsinkiläisissä huippuravintolassa. Uutena mukaan tuli myös Roosa-juoksu ja kampanja huipentui aikaisempien vuosien tapaan Roosa nauha -teemaiseen Tanssii Tähtien Kanssa -jaksoon.
Katso kampanjafilmi
2021 kampanjan keräystavoite oli 3.5 milj euroa, joka ylitettiin kirkkaasti. Keäys toi nimittäin Roosa nauhalle kaikkien aikojen ennätyspotin 4.9 milj euroa. Ennätyksiä rikottiin myös nauhojen myynnissä, kertalahjoituksissa sekä mukaan lähteneiden yrityskumppanien osalta näinä varsin haastavina aikoina.
4.9 M€ syöpätutkimukselle. Kasvua 2020 verrattuna 16.67% / 700 000€.
1.1 M€ kertalahjoituksina.
400 000 myytyä nauhaa.
Tanssii tähtien kanssa lähetyksen aikana yli 7500 uutta kk-lahjoittajaa.
Tanssii tähtien kanssa lähetyksen aikana yli 70 000 suomalaista lähti mukaan tukemaan eri tavoin.
80% suomalaisista huomannut kampanja-aikana.