Valitse Sienimestari
ja et mene metsään.
Sienimestari on Kotipizzan kausipizza, joka oli myynnissä rajoitetun ajan loppuvuonna 2020.
Sienimestari on ollut aiemminkin Kotipizzan valikoimissa, mutta hieman eri reseptillä.
Kampanjan tavoitteena oli siten lanseerata uudistunut Sienimestari.
Lanseeraukselle toi haasteita kaksi asiaa:
Sienimestari on Kotipizzan premium-pizzatuote, jonka hintapiste on muita listalla olevia pizzoja korkeampi.
Lisäksi kyseessä on kasvispizza. Vegetuotteet toimivat edelleenkin valtaosissa Kotipizza-ravintoloita pikemminkin palvelutuotteina kuin myynnin vetureina.
Myynnilliset tavoitteet:
Korkean hinnan kasvispizzaa ei Kotipizzan asiakaskunta välttämättä nielisi purematta. Meidän tuli siis purkaa hintaan ja mielikuvaan liittyvät oston esteet.
Se tapahtui korostamalla Sienimestari-pizzan premiumiteettiä.
Sienimestarin yhtenä uutena raaka-aineena oli herkkutattipöly, joka päätettiin nostaa mainonnan keskiöön yhdessä Kotipizzan luovan johtajan, keittiömestari Risto “Ripe” Mikkolan lisäksi. Sienimestarista tehtiin Mikkolan “signature”-tuote.
Vuoden 2020 alussa luotiin Kotipizzalle uusi markkinontiviestinnän konsepti nimeltään Elämä on valintoja. Markkinointiviestinnässä kerromme napakoita, humoristisia tarinoita ja näytämme tilanteita, jotka kaikki dramatisoivat Elämä on valintoja -konseptia. Ja joissa kaikissa Kotipizzan tuote on aina vahvasti, mutta luontevasti läsnä. Esimerkiksi sienten perässä kannattaa välillä mennä mieluummin Kotipizzaan kuin metsään haahuilemaan.
Sienimestari-kampanja kiteytyi sanoihin: Valitse Sienimestari ja et mene metsään.
Sienimestari lanseerauskampanja toteutettiin valtakunnallisena monimediakampanjana syys-lokakuussa 2020.
Vaikka kyseessä on Kotipizzalle vielä sangen epätyypillinen vegetuote, haluttiin siitä kommunikoida laajalti kaikille Suomen pizzanystäville - niin uudelle potentiaaliselle asiakaskunnalle kuin Kotipizzan nykyiselle ydinkohderyhmälle.
Lanseeraukselle oli asetettu kovat myyntitavoiteet, minkä takia myynti tuli saada hyvään vauhtiin jo heti kolmen viikon lanseerauskampanjan aikana. Tähän tarvittiin medioita, jolla saadaan korkea ja laaja tavoittavuus nopeasti. Mediavalikkoon kuului valtakunnallinen TV-mainonta, ulkomainonta ja sosiaalisen median mainonta.
Budjetti
Lokakuu 2020
korkein luku ajanjaksolla 2016-2020
(67 000 myytyä Sienimestari-pizzaa)